The Ethical Concept of Shame as a Social Regulator of the Students’ Behaviour

Autori

  • Mariya VALOVA Pavlodar Pedagogical University
  • Zifa TEMIRGAZINA Pavlodar Pedagogical University
  • Atirkul AGMANOVA Pavlodar Pedagogical University
  • Aynur AMANGELDY S. Seifullin Kazakh Agro Technical University

DOI:

https://doi.org/10.52846/aucssflingv.v45i1-2.119

Cuvinte cheie:

shame; ethical concept; adolescents

Rezumat

Scopul cercetării este acela de a studia impactul conceptului etic de „rușine” asupra conștiinței morale și a comportamentului adolescenților de liceu. Pentru aceasta, s-a efectuat o analiză a conceptului de „rușine” în literatura de specialitate, precum și o analiză a conținutului acestui concept în mintea adolescenților; au fost evidențiate principalele trăsături ale reprezentărilor sale lexicale sub diferite forme morfologice: negativitate, rațiune, orientarea externă a emoției și caracteristici emoționale interne. Sondajul desfășurat în rândul adolescenților a stabilit și gradul de eficacitate a rușinii ca factor de reglare și modificare socială. Eficacitatea insuficientă a conceptului de „rușine” în ceea ce privește reglarea și modificarea, astfel cum a fost evidențiată pe parcursul cercetării, este influențată de o serie de factori: o criză a valorilor în starea spirituală a societății moderne; caracteristicile psihologice ale adolescenței; carențe în formarea ideii de rușine în mintea adolescenților (o înțelegere superficială a emoției, un grad nesemnificativ al emoțiilor de teamă și vină în complexul rușinii, lipsa conștientizării logice a relațiilor cauză-efect). Pentru a elimina aceste lacune și a mări eficacitatea conceptului de rușine ca factor de reglare socială a comportamentului adolescenților, trebuie depuse eforturi pentru organizarea unui sistem de lucru în ceea ce privește formarea ideilor referitoare la rușine în rândul adolescenților, dar și pentru includerea acestora în activități practice pentru formarea conceptului etic studiat în familie și în școală.

Publicat

2023-12-11